Project Inclusief onderwijs
Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij kinderen met en zonder leerproblemen of met en zonder een handicap samen spelen en leren. Onderwijs is een recht voor ieder kind. (VN Verdrag voor de Rechten van Personen met een Handicap)
Het samen spelen en leren zou eigenlijk al moeten starten op jonge leeftijd, thuis en in de lokale gemeenschap, voordat kinderen schoolplichtig worden. Zodat deze kinderen bij het bereiken van de basisschoolleeftijd, samen naar dezelfde school kunnen in hun eigen omgeving. Met waar nodig zorg en ondersteuning, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen – cognitief, fysiek en sociaal-emotioneel. Het uitgangspunt moet zijn steun op maat, niet de medische kwalificatie.
Inclusief onderwijs erkent en respecteert dat ieder kind uniek is en dat dus een onderwijssysteem flexibel en aanpasbaar moet zijn. Met andere woorden, het system moet zich aanpassen aan het kind, in plaats van andersom. Daarom ook moeten reguliere leerkrachten hun expertise vergroten om kinderen met een beperking les te geven en hulp te bieden.
Hiermee realiseren we meer begrip aangaande diversiteit, discriminatie en gelijke rechten. Deze bewustwording is gericht op medeleerlingen, leerkrachten, schoolleiders en ouders, zodat leerlingen met leerproblemen en/of handicaps zich welkom en gerespecteerd voelen.
De volgende (deel-) projecten vallen hieronder:
Reguliere scholen als partner op weg naar (meer) inclusieve scholen
Inclusief onderwijs vergt dat scholen klaar staan voor maatwerk voor leerlingen met verschillende ondersteuningsbehoeften. Hiervoor organiseert Niketan trainingen voor schoolleiders en leerkrachten van 20 reguliere scholen. Ook organiseren we bijeenkomsten met ouders en leerlingen om het integreren van leerlingen met een handicap te vergemakkelijken.
Tegelijkertijd worden leerlingen van het Niketan project voorbereid op hun transitie naar de reguliere school. Dit is een zorgvuldig gepland proces tussen Niketan en de reguliere school, waarbij leerlingen met een handicap geleidelijk aan meer tijd door brengen op de reguliere school. De nadruk ligt voorlopig op leerlingen met een niet te ernstige beperking.
Stories for Inclusion
Om begrip voor diversiteit en inclusief gedrag te bevorderen, en gebaseerd op (inter-) nationale verdragen en wetgeving, zijn we dit project gestart samen met Biblionef Nederland Als lobby middel voor inclusiviteit worden kinderboeken ingezet die gaan over karakters met een handicap. Uit onderzoek is gebleken dat er een groot gebrek is aan zichtbare rolmodellen voor en van kinderen met een beperking, in kinderboeken en op school. Het eerste boek – “Mijn naam is Runa” – is het waargebeurde verhaal van Runa die in Bangladesh woont en een spastische verlamming heeft. Het project ambieert meerdere boeken te ontwikkelen, ook door samenwerking met lokale kinderboekenschrijvers en illustratoren.
Deze ‘Learning Brief’ vertelt ons verhaal en laat zien wat we hebben geleerd gedurende de eerste 18 maanden van het “Stories for Inclusion” (pilot) project.
Niketan werkt samen met het lokale Ministerie van Onderwijs.
Lees hier meer over inclusief onderwijs en hoe Niketan kinderen voorbereiden op werk.