Nieuws Kwaliteit onderwijs
Mensen met een beperking zijn vaak niet goed zichtbaar in hun gemeenschap en worden daarom nogal eens over het hoofd gezien tijdens de opzet van ontwikkelingsprogramma’s.
In de nieuwe ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties heeft inclusie van mensen met een beperking een prominente plek gekregen. Onder dit thema benadrukt Niketan het recht op kwalitatief goed onderwijs. Helaas gaan nog steeds veel kinderen met een handicap niet naar school. Niketan heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in kwaliteit verbetering van het bijzondere en inclusieve onderwijs. Naast diverse praktisch gerichte trainingen en het ontwikkelen van lesmateriaal is video analyse gebruikt om de wisselwerking tussen leerkracht en kinderen onderling te bespreken. 26 leerkrachten zijn begeleidt in het werken met kinderen met een beperking. Het train de trainers programma heeft er toe geleidt dat de leerkrachten meer betrokken zijn, enthousiaster les geven en trots zijn op hun leerlingen. De kinderen hebben meer zelfvertrouwen en zijn communicatief en sociaal vaardiger geworden. Ze zijn beter betrokken bij de lessen, vertonen minder verstorend gedrag, hebben plezier en zijn nieuwsgieriger.
Door het individuele educatie plan en de kleine toetsen na ieder semester kunnen we de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet volgen. De scholen hebben een aantrekkend karakter, steeds meer ouders weten de Niketan scholen te vinden. Om meer ouders te helpen bij de opvoeding van hun complex gehandicapte kind onderzoekt Niketan de samenwerking met een landelijke oudervereniging voor kinderen met een handicap.