Nieuws Een lesje: ‘Ervaar het maar’ voor basisschool leerkrachten

Inclusief onderwijs wordt gezien als de betaalbare oplossing voor speciaal onderwijs, het zorgt er voor dat het kind kan opgroeien in de vertrouwde omgeving. Bij inclusief onderwijs wordt de nadruk gelegd op het aanvaarden van de verscheidenheid. Kinderen met een handicap of leerstoornis worden niet uit de gewone schoolomgeving weggehaald.

In Bangladesh is inclusief onderwijs met klassen van ruim 80 leerlingen en onvoldoende ondersteuning vanuit de overheid een ware uitdaging. De scholen zijn niet in staat specifieke hulp te bieden aan de kinderen met een handicap of leerstoornis. De voorstanders stellen dat deze kinderen zeer veel opsteken door te leren van klasgenoten, terwijl de tegenstanders aan geven dat het leren van anderen tegenvalt, omdat het kind fysiek wel in dezelfde omgeving is, maar in werkelijkheid helemaal niet echt meedoet met het klasgebeuren.

De leerkrachten van het basisonderwijs in de thana Ghior ondervinden veel problemen bij het betrekken van kinderen met een handicap in de lessen. De traditionele vorm van lesgeven past niet bij de behoefte van de kinderen. Niketan leert de leerkrachten vaardigheden die hen helpen om beter te communiceren met de kinderen en laat hun zelf ervaren wat het is om een handicap te hebben. Niketan bereikt hiermee dat kinderen met een handicap beter geaccepteerd worden en meer onderdeel worden van de klas en het klasgebeuren. Niketan werkt hierin samen met het Ministerie van Onderwijs.

Nieuws

3 december 2024 FEEST: 25 jaar Niketan en samenwerking met DRRA

Eindelijk was het zo ver, met een jaar vertraging vanwege politieke onrusten konden we het 25-jarig jubileumfeest van…

Lees verder

3 december 2024 Nieuwe voorzitter

Ruim 10 jaar was Rutger-Jan Schoen de voorzitter van Niketan. Onder zijn visie werd besloten dat Niketan naast…

Lees verder