Nieuws Ik weet als geen ander wat doorzetten is.

Toen ik drie jaar oud was kreeg ik polio.  Mijn leven veranderde niet direct. Eigenlijk pas toen ik op de basisschool naar de 5de klas ging, realiseerde ik mij dat ik anders was.

Ik mocht bijvoorbeeld niet mee spelen op het schoolplein. Ik herinner mij nog dat de kinderen uit mijn klas touwtje aan het springen waren , ik wilde zo graag mee doen maar kon dat niet. Thuis ging ik dan oefenen net zolang tot ik het kon.  Mijn  zus en mijn onderwijzer verzonnen activiteiten die ik wel kon doen, zoals zingen. Thuis was het niet fijn. Mijn vader mishandelde mijn moeder omdat ze twee dochters had gebaard, terwijl hij een zoon wilde. Ik was vaak verdrietig, want mijn vader negeerde mij, hij deed mijn moeder pijn en de buurtkinderen pestte mij.  Ik werd opstandig.

Dankzij de hulp van mijn moeder, die me van en naar school droeg, maakte ik de basisschool af. Op de middelbare school ontstonden helaas opnieuw problemen. De school was slecht toegankelijk voor mij en ik werd weer  flink gepest. Toch hield ik vol en in 2006, na een lange worsteling, slaagde ik voor mijn eindexamen. Ik was vastbesloten om een zelfstandig leven te leiden en niet afhankelijk te zijn van medelijden van andere mensen.

Ik interesseerde mij voor mensenrechten en werd lid van Niketan’s zelfhulpgroep. Mijn moeder ondersteunde dit, maar mijn vader was er tegen want hij wilde dat ik thuis bleef. Thuis ontstonden opnieuw ruzies. Ik zette door, en ik wilde ook meer leren over mijn eigen rechten. De training veranderde mij, ik werd zekerder van mijzelf en ik durfde mijn mening te geven, en in het openbaar te praten.  DRRA bood mij een baan aan en omdat ik de oudste thuis was en al mijn broers en zussen naar school moesten gingen mijn ouders ermee  akkoord.

Sinds 2009 werk ik als leerkracht met jonge kinderen en hun ouders. Ik geniet van mijn werk en gebruik mijn eigen ervaringen om ouders en kinderen te motiveren om door te zetten. Moeders herkennen zich in mijn verhaal, zij hebben ook vaak ruzies met hun man over de behandeling of de toekomst van hun kind. Het schept een vertrouwensband en het geeft ze kracht.

Sukla – leerkracht vroeghulp groep

doorzetter

Nieuws

21 november 2024 Recht op seksuele voorlichting

Net als jongeren zonder een beperking, willen jongeren met een verstandelijke beperking ook graag praten over seksualiteit. Ook…

Lees verder

21 november 2024 De situatie in Bangladesh

2024 is in Bangladesh tot nu toe een…

Lees verder